Verkeersregels opvouwbare scootmobiel

Wat voor veel mensen misschien nog voor onduidelijkheid zorgt zijn de verkeersregels omtrent de opvouwbare scootmobiel. Deze mensen wil ik graag met onderstaande tekst inlichten, zodat zij ook veilig aan het verkeer kunnen deelnemen met hun opvouwbare scootmobiel. Voor de duidelijkheid, deze regels zijn hetzelfde voor een normale scootmobiel.

Waar mag je je bevinden

Een opvouwbare scootmobiel wordt door de overheid gezien als een gehandicaptenvoertuig. De scootmobiel beschikt over een elektromotor en kan ongeveer 30 km rijden, zonder op te laden. De opvouwbare scootmobiel wordt in tegenstelling van de normale scootmobiel ook buiten de directe leefomgeving gebruikt. Met de scootmobiel mag je binnen en buiten de bebouwde kom aan het verkeer deelnemen. Je mag met een opvouwbare scootmobiel op vrij veel wegdelen rijden, tenzij anders aangegeven. Het voetpad, fietspad en vaak ook de rijbaan staan tot je beschikking. Helaas is de rijbaan vaak te onveilig voor ons scootmobielbestuurders, omdat hier te hard gereden wordt. Probeer dit zelf goed in te schatten en let erop dat je niet op een rijbaan mag rijden als hier een verbodsbord staat.

Maximum snelheid voor opvouwbare scootmobiel

Hoe hard je met een opvouwbare scootmobiel mag rijden is afhankelijk van het wegdeel waarop je je bevindt. Op het voetpad moet je je houden aan de regels die voor de voetgangers gelden. Het zebrapad biedt voor ons voorrang net als voor voetgangers, de maximum snelheid is 6 km per uur en je bent bevoegd om op het trottoir te parkeren.

Wanneer je op het fietspad rijdt moet je je gedragen als een bromfietser. De maximum snelheid binnen de bebouwde kom is 30 kmpu en buiten de bebouwde kom is deze 40 kmpu. Op de rijbaan ligt deze snelheid nog iets hoger. Je mag hier 45 kmpu rijden.

Verlichting, kenteken, minimum leeftijd en scootercertificaat

Voor de opvouwbare scootmobiel geldt dat je bij slecht zicht en wanneer het donker is licht moet voeren aan de voor- en achterzijde. Let er ook op dat er goede verlichting op de scootmobiel zit wanneer je deze aanschaft en wanneer deze er niet op zit is het zeer aan te raden deze erop te laten monteren. Het is immers voor je eigen veiligheid. Ik heb zelf ook vaak situaties mee gemaakt, waarbij ik overdag toch m'n verlichting nodig heb. Als er zware mist hangt, dan ben je blij om toch nog zichtbaar over de weg te kunnen. Je bent immers ook vaak afhankelijk van de scootmobiel.

Net als voor bromfietsers en scooters geldt dat je de scooter enkel hoeft te verzekeren. Bij het verzekeren krijg je een verzekeringsplaatje. Dit functioneert eigenlijk net als een kentekenplaat. Verder is het zo dat je tot je zestiende geen scootmobielen mag besturen die harder dan 10 kmpu kunnen. Daarna mag je alle opvouwbare scootmobielen besturen. Voor een scootmobiel is dan ook geen scootercertificaat nodig. Wel is het zo dat het handig is om een soort van cursus te volgen. Dit is voor je eigen veiligheid. Ik heb hier zelf ook aan deelgenomen en voelde mij na de cursussen een stuk zekerder op de scootmobiel. Je bent immers toch erg kwetsbaar in het verkeer op je scootmobiel.